Wednesday 26 November 2014

Otoriti

Zarip: "Manap, kau setuju tak kalau aku cakap Cikgu Afiq genius dalam ilmu Sains?"

Manap: "Memang setuju la. Dia memang power giler Sains."

Zarip: "Tapi mustahil lah dia tak pernah salah, betul tak? Sebab dia manusia biasa jugak macam kita."

Manap: "Yela, memang betul pun cakap kau tu. Pastu, kenapanya?"

Zarip: "Takde lah. Jadinya, bolehlah aku atau sesiapa sahaja pertikai pendapat dia dalam perbahasan ilmu Sains. Sebab pendapat dia bukan gerenti betul punya."

Manap: "Memanglah boleh. Takde masalah pun. Tapi kau kena sedar dan faham dahulu kenapa kau perlu memulakan pertikaian terhadap dia dengan penuh rasa hormat dan rendah diri. Sebabnya, kebarangkalian untuk dia betul jauh lebih tinggi dan kebarangkalian untuk dia salah pulak jauh lebih rendah berbanding kau dan orang lain."

Zarip: "Ye tak ye jugak kan. Kebarangkalian aku dan orang lain yang tak sepandai dia untuk betul sudah tentu jauh lebih rendah dan kebarangkalian untuk kami yang banyak tak tahu berbanding dia untuk salah pulak jauh lebih tinggi."

Manap: "Yep. Jadi, dia dikira lebih berotoriti lah berbanding orang lain dalam bidang Sains. Begitu jugaklah kalau kita tengok keahlian dalam bidang ilmu-ilmu Islam. Hari ni orang duk pertikai para ulamak terdahulu dan sekarang tak maksum, mesti banyak salah dan silap. Habes depa ingat, depa lagi betul la? Para ulamak memanglah tidak maksum dan tidak terlepas dari berbuat silap. Tapi kecenderungan mereka untuk betul dan tepat dalam bidang mereka sudah tentulah jauh lebih tinggi berbanding orang-orang awam. Disiplin ilmu ni kan ada kaedah-kaedahnya tersendiri. Ditambah pulak teguhnya hubungan mereka dengan Allah SWT. Allahuakbar, Tuhan Semesta Alam."

Zarip: "Betul, betul dan betul. Kesimpulannya, konsep otoriti atau keahlian dalam sesuatu bidang sememangnya sangat penting, kan manap? Jika tiada lagi otoriti, maka rosaklah sesebuah ilmu tu. Sebab semua orang boleh bagi pandangan tanpa penguasaan sesuatu ilmu."

Manap: "Kau sememangnya pemanah yang hebat macam Cikgu Afiq. Hehe."

No comments:

Post a Comment