Wednesday 26 November 2014

Berfungsi Dalam Masyarakat

Berfungsi dalam masyarakat ni banyak caranya. Ada LEVEL yang paling semua generasi muda dalam kalangan mahasiswa, graduan dan golongan bekerja MAMPU buat walaupun sangat MALAS dan SIBUK.

Jawapannya, sekali-sekala buatlah PROGRAM untuk masyarakat setempat dengan konsisten dan berfokus sama ada program kecil ataupun besar.

Tapi aku tengok ramai yang hanya mendiamkan diri semasa CUTI dan DAH JADI GRADUAN walaupun masa kat kampus sangat aktif dan sering ke depan.

Tak kurang juga yang telah berpeluang menyambung pengajian ke LUAR NEGARA. Besar tanggungjawab pulang semula ke negara sendiri. Perlu cari ke mana nak disalurkan ilmu dan pengalaman berharga di luar negara tu.

Perkara yang aku cakap ni pun tak kritis mana dan tak tertentu untuk mana-mana kelompok sama ada daie, aktivis mahupun mana-mana jemaah perjuangan. Semua orang boleh faham dan buat. Sebab aku tak sukakan EKSKLUSIF. Jadi, aku suka sentuh perkara atau tahap semua manusia mampu MEMAHAMI dan MERASAINYA.

Aku tak tuju mana-mana individu. Sekadar luahan minda je berdasarkan pemerhatian terhadap aktivisme dan usaha dakwah generasi muda di daerah aku. Lagipun, perihal menyumbang kepada masyarakat ni jugaklah yang buat aku sentiasa dalam dilema dan buat aku tak semangat nak konvo. Haha.

"Aku rasa aku sangat malas dan tak pandai tapi aku selalu fikir nak buat sesuatu untuk masyarakat."

:: In YOUTH we LEARN, within COMMUNITY we SERVE ::

No comments:

Post a Comment