Wednesday 26 November 2014

Hero Tak Selalunya Betul, Penjahat Tak Selalunya Salah

Kau mesti pernah tengok HERO lawan PENJAHAT dalam mana-mana citer kan? Kalau citer bersiri, biasanya HERO dengan PENJAHAT akan berlawan setiap episod dan PENJAHAT akan sentiasa berada di pihak yang salah dan kalah. Tapi sedar tak kau, pihak yang sentiasa baik seperti HERO dalam sesebuah citer tak semestinya selalu betul dan sentiasa berada di pihak yang benar?

Contoh citer simple, citer Tom & Jerry. Tom terkenal sebagai watak PENJAHAT atau antagonis. Tapi dalam episod-episod tertentu (sangat jarang la), Jerry si tikus kelihatannya berada di pihak yang salah, buat jahat kat Tom, dan pengakhirannya dia kalah. Manakala Tom pulak mencapai kemenangan, kejayaan dan kebahagiaan.

Begitu jugaklah sebenarnya dalam realiti hidup kita. Kebenaran tak semestinya sentiasa bersama orang-orang yang selalu baik dan betul. Adakalanya dalam isu, kes atau konflik tertentu, pihak yang sentiasa benar mungkin berada di pihak yang salah, manakala pihak yang selalunya salah berada pula di pihak yang benar. Cuma yang pastinya, kebenaran itu sudah tentu selalu bersama orang-orang yang baik dan sukakan kebenaran.

Maka, di situlah letaknya prinsip dan konsistennya kita dalam keadilan.

"Kebenaran bukan hak milik terpelihara mana-mana insan. Tetapi dimiliki setiap insan yang ingin memilikinya"

No comments:

Post a Comment