Wednesday 19 February 2014

"Madam" Lebih Berhikmah Dari "Ustaz dan Ustazah"

Saya menyatakan kehairanan saya kepada bekas madam saya di KIPSAS tentang mengapa kebanyakan tenaga-tenaga pengajar Bahasa Inggeris yang saya temui sangat berusaha menjaga perasaan student dan berusaha memahami kondisi student-student yang lemah. Setiap tutur ayat teguran dan nasihat disusun rapi supaya tidak menyinggung atau membuatkan student down dengan English.

Madam saya jawab: 

"Sebab selalunya, English lecturers berkelulusan 'Degree/Master/PhD of Education (TESL)' yang mana, antara matapelajaran yang perlu diambil adalah psychology, counselling dan teaching methodology yang mengambil kira dan menitikberatkan latar belakang pelajar, umur, kecekapan bahasa dan sebagainya. Kami bukan belajar bahasa Inggeris sahaja, tapi method mengajar. Sebab tu lah kami jadi 'sangat understanding' dan tak perlu nak marah-marah yang lemah..."

Saya rasa agamawan juga perlu belajar PSYCHOLOGY, COUNSELLING dan TEACHING METHOLOGY...



No comments:

Post a Comment