Tuesday 7 January 2014

Mendahului Pencarian Dengan Ego

Bila melihat kepada Youtube anak muda yang mempersoalkan keadilan Allah dan keadilan Islam dengan lagak dan lantang, sedangkan jika dia sedikit merendahkan dirinya untuk benar-benar mencari kebenaran, dia pasti bertemu jawabnya. Tapi jika ego dan takabbur mendahului pencarian, bagaimana nak bertemu jalan, jawapan dan pencerahan?

Teringat ayat Allah swt :

(سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ) [Surat Al-Araf : 146]

"Aku akan memalingkan (hati) orang-orang yang sombong takabbur di muka bumi tanpa alasan yang benar dari (memahami) ayat-ayatKu (yang menunjukkan kekuasaanKu); dan mereka (yang bersifat demikian) jika mereka melihat sebarang keterangan (bukti), mereka tidak beriman kepadanya, dan jika mereka melihat jalan yang (membawa kepada) hidayah petunjuk, mereka tidak mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Dan sebaliknya jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Yang demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka sentiasa lalai daripadanya."


(Ustaz Hazmi Dibok)

No comments:

Post a Comment