Wednesday 13 June 2012

Cinta Kita Yang Bermusim...

Fitrah cinta itu sememangnya dimiliki setiap makhluk bernama manusia. Manusia tidak dapat hidup tanpa cinta. Cinta itu adalah darah daging manusia. Namun, pendefinisian cinta yang pelbagai menjadi pemisah utama antara cinta yang diredhai dan dimurkai oleh Tuhan. Istilah cinta seolah-olah sudah menjadi ketetapan 'khas' buat sesama manusia sahaja. Masakan tidak, lihat saja kebanjiran post-post cinta di ruangan Facebook, Twitter dan teman-teman sejenisnya. Lebih malang lagi, ada juga yang melestarikan cinta sesama jantina yang jauh lebih hina dari fitrah binatang! Astaghfirullah

"Cinta kita kepada Allah itu bagaikan BERMUSIM... Kita hanya mencintai-Nya di masa-masa tertentu sahaja... Sungguh TIDAK TAHU MALU sifat cinta ini..."

Ya, cinta kita kepada Allah. Itu yang sepatutnya menjadi fokus manusia. Keimanan ummah yang terus merapuh setelah zaman berganti zaman menyebabkan bicara cinta Ilahi sudah teramat asing bagi mereka. Malah, tidak terbayang langsung di fikiran mereka bagaimana mungkin mereka boleh 'bercinta' dengan Pencipta-Nya. "Mustahil!!! Bercinta itu semestinya perlu ada luahan hati, berdua-duaan dan sentuhan. Lalu, bagaimana boleh berlakunya prinsip cinta terhadap Pencipta?!" Begitulah terasingnya cinta Ilahi dari jiwa-jiwa manusia.

Ringkasnya teman-teman, sudah semestinya kita tidak boleh menyamakan cinta sesama makhluk itu dengan cinta kepada Allah yang Maha Tinggi. Itu asasnya, Namun, secara mudahnya kita boleh mengertikan cinta kepada Allah itu adalah sejauh mana kita telah menjadi hamba yang taat, hamba yang bersyukur dan hamba yang bertaqwa kepada-Nya.

Ku sering melanggar larangan-Mu... Dalam SEDAR ataupun TIDAK... 

Ku sering meninggalkan suruhan-Mu... Walau sedar aku milik-Mu... 

Ku sering BERJANJI depan-Mu... Sering jua ku MEMUNGKIRI... 

Ku pernah MENANGIS kerana-Mu... Kemudian KETAWA semula...

Begitulah teman-teman... Cinta kita kepada si Dia yang bermusim... Tidak pula setulus cinta kita kepada si dia...



1 comment:

  1. Cinta Pencipta,
    akan membuat kita rasa bahagia yg mungkin setiap orang tidak mampu meneka dan merasa.

    CintaNya sentiasa ada...

    cuma kita sebenarnya selalu lupa dan alpa.

    ReplyDelete